Manusia hipokrit

Aku resah....
Kerna merasakan
disekelilingku wujud insan-insan
yang tidak jujur padaku...

Aku benci....
Kerna sifat pada diriku
memberikan mereka kunci kelemahanku
membuatkan aku sedar setelah dihinakan

Aku sedih....
Kerna mereka tidak ingin mengenali dan memahamiku
hanya kesempatan yang mereka inginkan
untuk menindas dan menjatuhkanku

Aku kecewa....
kerna kau yang sepatutnya mengenaliku
rupa-rupanya sama seperti mereka
menilai aku melalui pandangan mata
yang kelihatan diluar dari yang tersembunyi di dalam

Dimanakah harus aku
labuhkan hati ini
kerna tiada tempat untukku
mengadu dan bersandar
dan memberikanku sinar semangat baru

Aku amat teringin
mendengarkan ucapan
Terima Kasih dari mereka
di atas segala pengorbananku
selama ini untuk kegembiraan
dan kesempurnaan mereka

Namun...
dari dahulu hingga kini
masih lagi mencari sinar kebahagiaan
dan hak milikku yang hakiki
untukku kubanggakan....

Kerana...
segala milikku tidak pernah menjadi milikku
segala usahaku tidak menjadi usahaku
hanya itulah yang kuterima
dari kamu semua untukku...

Terima kasih
Kerana menyedarkanku
Agar selepas ini
kamu semua tidakkan lagi
berani bersuara denganku
Kerana aku hanya akan
mendengar kata hatiku
untuk menentang kamu semua
yang hipokrit dan berkepentingan sendiri

Sebenarnya
Pabila mulutku tidak bersuara
bukan menyatakan ia benar atau salah
itu semua demi menjaga air mukamu
Namun apa yang aku terima
adalah penghinaan dan penindasan
dari kamu semua...

Aku yakin
Allah akan membimbingiku
Untuk melalui jalan-jalan yang benar
Agar kamu semua
Merasa malu untuk menghinakanku

Aku redha dan pasrah
Kerna ku tahu Allah itu saksi
segala kesakitan yang kamu berikanku
Selama ini yang jujur pada kamu...

Ya Allah....
Kuatkan imanku dan semangatku
Untuk menempuh segala gangguan
Insan-insan yang berhatikan syaitan
dan bertopengkan manusia
dari mendampingiku....

Amin Ya Rabbal Alamin...

0 comments: